16 أبريل 2008

سؤال وجيه من انسان تافه؟؟؟؟

يا ترى كام واحد فى مصر شغلته على المدفع بُرررم..؟؟؟؟؟ من كام يوم كدة ماشى انا و واحد صاحبى و لقيته قاللى " تتصور انا نفسى اشتغل بقى" قلتله أههه يشتغل و يبدأ بقى يكون نفسه ( دة على اساس ان الواحد ممكن يكون لسة ليه نفس يجوز ). و بعدين بعد ما نزل قعدت افكر .. طب هو فى حاسبات و معلومات .... هيشتغل ايه فى مصر بعد الثورة التكنولوجية الرهيبة اللى حصلت فى البلد ؟؟؟ بس لقيت الاجابة سهلة لأن مراكز التكنولوجيا بقت فى كل حتة بللل كل شارع بللل كل ناصية .. ايوة كل ناصية فى نت كافيه و هيصوا بقى يا شباب حاسبات. واحد تانى فى اولى صيدلة فى جامعتنا العريقة جامعة عين شمس بس دة كان اسهل بكتير لأنه كان عارف طريقه من قبل ما يدخل الجامعة قاللى : " انا داخل صيدلة و هطلع منها بامبر مان اد الدنيا " ( بامبر مان فى الزمخشرى هو الانسان اللى بيقف يبيع بامبرز :) )
و فكرت كتير اذا كنا احنا كمان كام سنة و هنبقى خريجى كليات القمة على رأى الشعب المصرى و مش عارفين هنشتغل ايه؟؟!!! امال كام واحد فى مصر هتبقى شغلته على المدفع بُررم ؟؟

هناك تعليقان (2):

karakib يقول...

شغل ايه اللي انت جاي تقول عليه
انت عارف معني الشغل ايه !؟

سمراء يقول...

عزيزي انا عمل من 13 سنة عملت 7 منهم معلمة والباقي شغلتي على المركب بولولوم - على فكرة المركب اللي انا فيها مركب كبيرة قوي وليها اسم لاكن معنديش توصيف وظيفي - وتخصص كشكول زي الطبيب الممارس العام
كل ما حد يسألني عن شغلتي ارد بفخر في المركب الكبيرة بولولوم ولما بزهق من الشغلانه بقول اللي اسمة مخالى يشيل يا اخوانا

مقصدش ابدا احبطك
بس دي نهاية محتومة
سمراء