08 مايو 2008

انا كنت عايش .........

بعد كام سنة كدة كل واحد يمسك عياله و يعد يحكيلهم :
انا كنت عايش ايام ما كان البنزين بجنيه
انا كنت عايش ايام ما كان فى مواصلات بربع جنيه
انا كنت عايش ايام ما كان فى ربع جنيه اصلاً
انا كنت عايش ايام ما كان فى عيش بشلن
انا كنت عايش ايام ما كان فى عيش بخمسين قرش
انا كنت عايش ايام ما كان سندوتش الفول عند شبراوى بخمسين قرش
انا كنت عايش ايام ما كان فى ناس لسة بيشتروا بربع جنيه فول عند شبراوى من غير ما حد يقولهم مفيش بربع جنيه
انا كنت عايش ايام ما كان كيلو الطماطم بتمانين قرش
انا كنت عايش ايام ما كان فى اكياس مكرونة بجنيه و ربع
و من دة كتير بقى .... مش عارف ليه افتكرت مسرحية تخاريف ساعة ما كان محمد صبحى بيقول " اشتنى يمكن يغلى بعدين :)" ماما بتحكيلى بتقوللى انت عارف كيلو اللبن السايب اللى هو بيتباع بدبانه بقى بكام ؟؟؟؟ بقى بستة جنيه بتقوللى انا ايام ما اتجوزت مكنش فيه جهينة و لا الحاجات دى كنت بجيبه بستين قرش و علبة الزبادى كانت بعشرة قروش ... ضحكت و قلتلها طب كنت هاتى و حوشى اهم كانو نفعونا دلوقت .. قالتلى اههه انا غلطانة كنت المفروض احوش و قعدت تضحك.
دلوقتى اى كمسارى بيلم الفلوس عشان التذاكر بيقول كلمتين : تذاكر و انا اسف التذاكر غليت . و انا بحكى الكلام دة لواحد صاحبى قبل ما اكتبه قاللى طب انا هروح اكل بقى قلتله يلا روح الحقه قبل ما يغلى :).
افتكرت قصة جدو كان حكاهالى و مش بعيد تلاقوها بتحصل فعلاً " كان فى راجل فقير معهوش الا مليم ( لاحظوا ان القصة من ايام جدو) و كان كل مرة يعدى من قدام الكبابجى يشم الريحة و يبقى هيموت على حتة و فى مرة جاب رغيف عيش و قعد جمب الشواية و بقىبيغمس الرغيف بدخان الشوى .. يشوفوا الراجل صاحب المحل و يقوله انت بتعمل ايه؟؟؟؟ هات تمن اللى كلته قالله انا كلت هوا قال له ماليش دعوة .. الراجل الفقير قعد يدور فى جيبه لحد ما لقى عملة معدنية كانت نكلة باين ( محدش يسألنى يعنى ايه بس اعتقد انها تساوى ربع جنيه دلوقت :) ) المهم الراجل الفقير طلع العملة دى و خبطها على الرصيف فطلعت صوت و حطها فى جيبه تانى .. صاحب المحل : بتعمل ايه؟؟؟ قاله عادى انا كلت هوا و دفعتلك صوت" بس الحمد لله الناس دلوقتى قدامهم اختيارات كتيرة .. البطيخة دلوقتى ب 24 جنيه يعنى قدامك حلول كتيرة : يا تجيب بطيختين يا تروح تبدلهم بكيلو لحمة.

ليست هناك تعليقات: