06 مايو 2008

صباحك...يجيب السكر.

ابشروا العلاوة 30% و ابشروا كمان مرة البنزين زاد 35% يلا سمعونى احلى صوت .. واحد صاحبى قاللى امبارح على البنزين دة و مصدقتوش لأنى كنت سامع من كام يوم ان مفيش زيادات فى اسعار البنزين بس النهاردة و انا ماشى قلت افك الفلوس و بما ان اسهل مكانين فى مصر ممكن تفك منهم هما البنزينة و اى سواق ميكروباص و انا مكنتش ناوى اركب ميكروباص فُرحت داخل البنزينة لقيت يافطة متعلقة ( هى مش يافطة هى ورقة مكتوبة بقلم جاف عادى اوى و متشخبط عليها كمان ) مكتوب عليها الاسعار الجديدة بزيادات خرافية ما علينا كل دة عادى لسة ركبت التاكسى الراجل بيقوللى الشوارع نايمة من امبارح ... مفهمتش قلتله اههه امتحانات بقى ، لقيته بصلى و تقريباً كان بيقول فى سره ايه العبيط دة؟؟؟ قاللى البنزين زاد قلتله اهه ما انا لسة سائل فى البنزينة ( معرفش ايه العادة الجديدة اللى طالع فيها اليومين دول بسأل على اى اسعار و خلاص ) المهم و احنا ماشيين قاللى انا هبيع العربية لما انا كل يومين تلاتة كنت بدفع 50 جنيه بنزين دلوقت هضطر ادفع 85 جنيه ليه ؟؟؟؟؟؟ و انا بقبض كام خمسة و تمانين جنيه؟؟؟ قاللى يعنى انا اجيب بنزين و استلف عشان اكل يا عم يفتح الله صعب على اوى لانه شكله شاب ابن ناس يعنى قاللى طبعاً طالما البنزين غلى كل حاجة هتغلى على حسه قلتله انا سمعت من امبارح بس افتكرتها اشاعات لانى لسة سامع فى التليفزيون ان مفيش زيادة فى الاسعار بتاعت البنزين قاللى غالباً كان قصدهم مفيش زيادة فى الاسعار النهاردة و ضحك من همه و كملنا السكة و و نزلت انا و معرفش ايه اللى فكرنى بمقال قريته صاحبه كاتب " الحل لخفض اسعار زجاجة الزيت اذا كان اللتر بعشرة جنيه انهم يعملوا زجاجات نص لتر و تبقى بخمسة جنيه و بكدة نبقى قللنا النص ".
و ما زال الاعلام المهتم بأحوال الناس يناقش مشاكلهم بكل جدية متمثلا فى OTV و برنامجها الواقعى صباحك سكر زيادة اللى كل حاجة فيه بمبىىىىىىىىى و كل مشاكل الناس انهم ينفع يحطوا الورد الاحمر فوق الترابيزة و لا جمبها !!!!!!! بلاش الورد و لا فقرة " عزيزة اللذيذة " ...هى اسمها كدة ، فقرة تعليم رقص كنوع من المشاركة فى محو الامية المصرية قال يعنى هى دى الحاجة الوحيدة اللى ناقصنا تعليمها ... طب انا ظالم احكموا انتو النهاردة يعنى بعد زيادة الاسعار كانوا مستضيفين مييييييييييييييييين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واحدة اسمها شيرلى شلبى .. بتقولوا مين يا ولاد ؟؟؟؟؟؟؟؟ شيرلى شلبى و دى بتشتغل رائدة فن الاتيكيت فى الشرق الاوسط و اكن دى المشكلة الوحيدة اللى متحلتش فى الشرق الوسط و مقولكوش على التليفونات بقى .. ايه؟؟؟؟؟؟ واحدة اتصلت كل مشكلتها فى الحياة ان خطيبها بطل يفتحلها باب العربية و هى بتركب .... اخص عليه الوحش. انا بقترح يغيروا اسم البرنامج دة لصباحك يجيب السكر .

هناك 3 تعليقات:

Andrew يقول...

كدة كملت!! الناس بتكلم نفسها!!
على فكرة، بمناسبة الرقص، في نوع من الناس لما تتجنن، ترقص من الهم آل يعني مبسوطين...

بالمناسبة، الست بتاعت العربية دي... أنا شفت ناس ركبة "موكروباصات" من غير باب من أصلة!! ولا التكاتك!!

أنا مش عايز اتكلم أكتر من كدة!!

Andrew يقول...

يابني انا لما كنت بمون 20 لتر بنزين كنت بدفع 26 جنية يعني عشان ماصرفش كتييير و فنفس الوقت سعر كويس الي حد ما... عارف؟؟ لما امون ال مرة الجاي 20 لتر هدفع 35جنية عشان عشرين ليتر ما يعملووش حاجة!!

سمراء يقول...

ناس هايصة وناس لايصة
سمراء